Håndbog for beboere og andre brugere
Velkommen i AAU INNOVATE!
Håndbog for beboere og andre brugere
Velkommen i AAU INNOVATE!
INNOVATE Håndbogen
AAU INNOVATE er et hus med masser af liv og aktivitet. Beboerne i huset arbejder med innovation, entreprenørskab, problembaseret læring og nyttiggørelse af viden. I bygningen er der tillige et stort flow af gæster - interne såvel som eksterne.
Derfor er der brug for regler og rammer for anvendelse af huset og dets faciliteter.
Som fast beboer i AAU INNOVATE såvel som gæst – være det sig som kursusdeltager, deltagende i en event eller lignende, opfordres der til, at man aktivt medvirker til god ro og orden i huset og dets faciliteter.
Har man mulighed for det, bør man så vidt muligt bakke op om de sociale begivenheder, man inviteres til for at styrke sammenhængskraften og kulturen i huset.
Der sættes stor pris på, at man bestræber sig på at forstyrre sine ”naboer” mindst muligt. Det betyder, at man – når det kan lade sig gøre – går for sig selv i de dertil indrettede lokaler, når der skal afholdes online-møder, tales i mobiltelefon m.m. På samme måde bør man som gruppe trække sig ind i et lokale, hvis det kan lade sig gøre, hvis man ønsker at se en video på sin PC, debattere et emne o.l.
Alle events og arrangementer ud over normal undervisning, planlagte aktiviteter m.v. skal aftales og godkendes via Event & Support og afvikles efter gældende regler og under hensyntagen til medstuderende og kollegaer.
Som beboer i AAU INNOVATE opfordres du til at blive en del af vores community Viva INNOVATE, så du kan:
- holde dig opdateret på aktiviteter og muligheder i AAU INNOVATE.
- blive klogere på mulighederne i vores mini-labs og lade dig inspirere af det, andre producerer.
- dele forslag til forbedringer eller stille et spørgsmål til Event & Support teamet.
- få praktisk information og nyheder om bygningens faciliteter, driftstatus, sikkerhedsprocedurer, husrådsmøder, glemte sager og meget andet.
- få direkte besked om akutte situationer, som påvirker din sikkerhed i huset.
- se ugens menu og andet godt fra Foodhub.
Læs mere om, hvordan du kommer på Viva Engage. Kontakt Morten Randbøll på mr@adm.aau.dk, hvis du har brug for hjælp, eller hvis du ønsker adgang uden en AAU-email.
Alle har fri adgang til AAU INNOVATE’s offentlige område inklusive caféen Foodhub i husets åbningstid. Alle AAU medarbejdere med et staff ID har adgang til også at komme op i bygningen.
Uden for åbningstiden kræves der adgangskort for at komme ind og op i bygningen.
Det kræver døgnet rundt adgangskort at få adgang til husets værksteder.
Spørg i receptionen, hvis du er gæst og har brug for adgang.
Det maksimale antal personer, som må opholde sig i huset på samme tid, er:
150 på 3. sal
150 på 2. sal
200 på 1. sal
500 i stueplan
50 i kælderen
OBS max 50 på terrasserne
Ved brand skal man altid blive på etagen (gå IKKE ned ad almindelige trapper og tag IKKE elevator), søge mod flugtvejen på etagen (døren med grønt skilt) og komme ned og ud ad denne vej.
Skulle der opholde sig personer i fx kørestol eller personer, der ikke vil kunne gå ned ad trapperne, skal de opholde sig på reposen bag flugtvejsdøren, indtil brandmyndighederne kan hjælpe dem ned.
Når man kommer uden for bygningen, samles man på modsatte side af vejen ved det grønne skilt. Tag ikke hjem uden at give nogen besked.
I stueplan (uden for værkstederne) findes et brandskab med følgende indhold: Nødhjælpskasse, brandslukker, brandtæppe, øjenskyl og hjertestarter.
Ved akutte skader, ring 70 313 313. Dette er en akut-taxa, som AAU har adgang til. Den kører direkte til skadestuen. Er det en livstruende situation ring da 112.
INNOVATE rummer topmoderne faciliteter og fleksible rum. Auditorium, Investors Lounge, PlayLab, Pitch Area og almindelige mødelokaler er således alle udstyret med nyeste AV-udstyr.
Læs mere om AAU INNOVATE’s mødefaciliteter og book dem via Event & Supports kontaktformular.
Når du forlader et lokale, så tjek meget gerne, at du har ryddet op efter dig selv, at vinduerne er lukkede og at lyset er slukket (hvor det ikke sker automatisk). Husk at affald skal placeres i sorteringsstationerne. Hvis du har brug for at låne kost, klud, spand eller lignende, kan du henvende dig til Event & Support i husets reception.
Som bruger i huset har du mulighed for at benytte vores forskellige LABS og værksteder. Det kan være du gerne vil 3D printe eller have laserskåret komponenter til en prototype? Måske skal prototypen fremstilles i træ eller stål? Måske har du brug for at producere noget audio for at promovere din startup og derfor gerne vil benytte vores audio/video lab? Mulighederne er uendelige her i AAU INNOVATE.
Mange ting må du selv have lov at gøre, andre, lidt mere ”farlige” ting, kan du få hjælp til. Eneste krav i forhold til adgang til LABS, er at det skal have noget med dit startup-projekt at gøre.
Kontakt en af vores dygtige kollegaer, der står for LABS og værksteder:
Christoffer B. Mørch | chbemo@adm.aau.dk | +4599407444
Morten Olsen | mort@adm.aau.dk | +4599408562
Der er printerrum på 1., 2. og 3. sal – Adgang til brug af printer/kopimaskiner kræver medarbejderkort. Kontakt Event & Support for yderligere information.
Hvis du er så heldig at bo i en af de otte garager, bedes du særligt være opmærksom på følgende:
- Du har selv ansvaret for at holde garagen pæn og ryddelig.
- Du må ikke ændre på de fysisk forhold i garagen (jf. garagekontrakten).
- Du må ikke bruge udstyr/maskiner der roterer eller afgiver gasser i garagen (F.eks. 3D printere, boremaskiner osv.)
- Du skal altid sætte tunge ting (+20 kg) på de nederste hylder i reolen.
Foodhub er placeret i husets stueetage og henvender sig til husets beboere, universitetets studerende, ansatte og gæster. Caféen er åben for offentligheden, henvender sig derfor også til borgere i nærmiljøet i Aalborg Øst eller andre, der måtte have lyst til at slå sig ned i INNOVATE og få en bid mad eller en kop kaffe.
Ugens frokostmenu og andre tilbud fra Foodhub finder du på husets online community Viva INNOVATE eller Foodhubs egen instagram.
Foodhub har i øvrigt en glimrende app, så du kan se og betale din frokost - og slippe for at stå i kø ved kassen. Opret dig via www.chevalblanc.kanpla.dk eller download appen Cheval Blanc og opret dig som bruger. Du skal benytte Kantine ID: 6501 for at ramme Foodhub.
Køkkenet på husets første sal er til rådighed for beboere og gæster, som har sikret sig adgang hertil. Der er også mulighed for at få kaffe og te i de mindre køkkenstationer, som du finder på 1., 2. og 3. sal i den vestlige ende af bygningen. Kaffen er gratis for beboere, men hvis du har flere end to gæster ad gangen, bedes I købe kaffen i Foodhub i stueetagen.
Når du benytter køkkenfaciliteterne, skal du rydde op efter dig selv. Tallerkener fra Foodhub, skal afleveres i Foodhub igen, og andet beskidt service placeres i en af de fire opvaskemaskiner i køkkenet. Tør bordet af, når du forlader det og sæt stolene på plads. Hvis du møder en fyldt opvaskemaskine med rent service, så tøm den gerne. Hvis du bruger køleskabene, så husk at fjerne dine ting, inden de selv kan kravle ud.
Husk, at det er et fælles ansvar at holde køkkenet rent og ryddeligt!
Alt affald skal sorteres i overensstemmelse med reglerne. Rundt omkring i AAU INNOVATE er der opstillet affaldsstationer, hvor man kan komme af med sit affald.
Rygning er ikke tilladt indendørs i AAU INNOVATE. Vi henviser til udendørs rygeområder ved de opstillede askebægre/rygeskure. Se AAU’s generelle rygepolitik.
Af hensyn til universitetets omdømme og produktivitet, medarbejdernes trivsel og sikkerheden på arbejdspladsen, er det den generelle holdning, at arbejde og brug af rusmidler ikke hører sammen, hvad enten det drejer sig om alkohol eller andre former for rusmidler.
Ved særlige lejligheder, f.eks. julefrokoster, jubilæer, receptioner, fester, diverse kollegiale arrangementer og lignende, kan ledelsen give tilladelse til, at der nydes alkohol i arbejdstiden.
Se i øvrigt AAU’s alkoholpolitik.
Det er ikke tilladt at anvende levende lys, åben ild, fyrværkeri og lignende i AAU INNOVATE. Campus Service anbefaler, at man i stedet for levende lys anvender LED-lys.
Undtaget fra denne regel er den eventuelle brug af ild i sikrede laboratorieområder, hvor det er en relevant del af laboratoriearbejdet.
Cykler, løbehjul, skateboards o.l. må ikke anvendes eller opbevares indendørs i AAU INNOVATE. Alle køretøjer skal parkeres udenfor i de dertil egnede områder. Køretøjer, som medbringes indenfor, vil blive fjernet.
Det er ikke tilladt at tage hunde og andre kæledyr med i AAU’s bygninger – Heller ikke I AAU INNOVATE. Denne regel gælder dog ikke for servicehunde og dyr, der anvendes i forbindelse med undervisning og/eller forskning.
Er der fysiske eller ergonomiske forhold på din arbejdsstation, der er ubehagelige for dig (er din stol træls at sidde på, trækker det på dig etc.), kan du kontakte Karina i receptionen. Så vil hun kontakte en af husets arbejdsmiljørepræsentanter.
Direkte fejl og mangler i bygningen bedes du indrapportere i appen AAU Building Support, der sender dine fejlmeldinger direkte til de instanser på AAU, som kan afhjælpe problemet. Hent appen i App Store eller Google Play.
Det er ikke tilladt at overnatte i AAU INNOVATES lokaler.
Der må ikke ske ophængning af plakater eller lign. på vægge, vinduer, døre osv. uden forudgående aftale med Event & Support.
Kontakt Morten Randbøll hos Event & Support i stueetagen, hvis du synes, der mangler noget.